Saturday, February 26, 2011

ADIK


cerpen nie teman terbace dlm satu laman, selesai membace terharu plak teman rasenye..isk3...:)
so, terdetik la hati teman nak share cerpen nie ngan pengunjung2 blog nie...begini kisahnye, AL-KISAH...layann..
~
~
~


Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah. Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah. "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar. Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai. "Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.

Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!" Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah. Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut: "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"

Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk. Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar. Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"

Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik. Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke > sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti. Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!" "Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak. "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?" Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu. "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"

Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam. Panggggg.... sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis. "Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!" "Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak. "Kakak perempuan... biarlah kakak yang berhenti." Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat... "Kak... untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."......

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah. Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: "Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!" "Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?" Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!" Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?" Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik. Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa orang lain kata.

Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak." Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan. Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu. "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik." "Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka." Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan." Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya. "Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa. Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras." Apalagi...aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik. "Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik. "Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada." "Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk. "Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya. Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?" Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...."katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati. "Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar. "Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."

Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria...

gambar hiasan


p/s: SAYANGI KELUARGE KOME...


majalah PC download (koleksi 2009)



tak lame dulu teman ade share link download komik DEWATARAYA kat tampalan INI, tampalan kali ni pulak teman nak share link download koleksi majalah PC 2009 plak...dulu susah bebenor nak bace majalah PC nie, al maklom la hargenye mahal, teman ade beberape buah je majalah pc nie..sampai sekarang teman suke bace mjalah nie (pinjam member jer..huhu)
Dalam majalah nie macam2 info IT ade, pasal software, website, game, enset, n yang paling teman suke bace info pasal gadget2... kalau kome nak download leh klik kat link2 kat bawah nie..selamat membace & mendownload...


Januari
Februari
Mac
April
Mei
Jun
Julai
Ogos
September
Oktober
Novenber
Disember



p/s: kalau ade broken link maklomkan pade teman..tq

Wednesday, February 9, 2011

Tahun 2011 ANEH ???


Tahun 2011 mempunyai empat tarikh aneh:

1/1/11, 11/1/11, 1/11/11, 11/11/11. ....menarik kan??




ce kome ambil 2 digit terakhir tahun kelahiran kome ,dan dicampur dengan umur kome pada tahun ini..



hasilnya pasti = 111...




SUBHANALLAH....

perancangan teman??? hmmm

Thursday, February 3, 2011

Kalau Sampai Ipoh...

Suatu hari, seorang ibu menghantar anaknya yang baru berusia 5 tahun
menaiki bas ekspres Kuala Lumpur - Kangar. Ibu itu berpesan pada pemandu bas "Encik.. tolong tengokkan anak saya ya... Nanti kalau sampai di Ipoh... cakap pada anak saya." Sepanjang perjalanan, si anak ini cerewet sekali. setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya.. "Sudah sampai Ipoh belom?" Hari mulai malam dan anak itu masih terus bertanya-tanya.

Penumpang disebelahnya menjawab.. "Tidor aje la.. Belom sampai lagi ni.. nanti kalau sampai saya akan kejutkan!" Tapi si anak tidak mahu diam.. dia pergi ke depan dan bertanya pada pemandu untuk kesekian kalinya, "Pakcik.. sudah sampai Ipoh ke belom?" Pemandu yang sudah keletihan menjawab soalan itu berkata.. "Belom! Tidur aja la! Nanti kalau dah sampai kat Ipoh.. pasti dikejutkan..!" Kali ini, si anak tidak bertanya lagi, dia tertidur nyenyak sekali. Kerana suara si anak tidak kedengaran lagi..semua orang di dalam bas lupa pada si anak, sehingga ketika sampai di Ipoh.. tidak ada seorang pun yang membangunkannya. Hinggalah melepasi Alor Setar.. si anak masih tertidur dan tidak bangun-bangun.
Tersedarlah si pemandu yang dia lupa membangunkan si anak. Lalu ia
bertanya pada para penumpang.. "Encik-encik dan puan-puan sekalian..
bagaimana ni?.. perlukah kita hantar semula anak ini?" Para penumpang pun merasa bersalah kerana turut melupakan si anak dan setuju menghantar si anak kembali ke Ipoh... Maka berpatahlah kembali rombongan bas itu menuju ke Ipoh.. Sesampai di Ipoh... si anak dibangunkan. "Nak! Sudah sampai di Ipoh! cepat bangun!" Kata Pemandu.. Si anak bangun dan berkata.. "Oh sudah sampai ya!" lalu si anak pun membuka beg pakaiannya dan mengeluarkan nasi bungkusnya.. Seluruh penumpang kehairanan... "Bukankah kamu hendak turun di Ipoh?" tanya pemandu kebingungan. "Tidak lah.. mama saya pesan.. kalau sudah sampai di Ipoh.. saya boleh makan nasi bungkus ni!"















p/s: mesti ade antare kome dah pernah bace citer nie kan, teman pon dah pernah bace tak lame dulu..tp bagi teman still klakar...hak3...entah ape la perasaan penumpang2 dalam bas tu kan?? nak dimarah budak lagi..harap2 bende nie tak berlaku dalam perjalanan ulang-alik teman dari NILAI ke IPOH...hehe..kat bawah nie teman muatkan gamba2 suasane kat perhentian bas Medan Gopeng Ipoh..


bas mini nak gi medan kidd

tempat tuggu texi

bas2 express

pintu masok ke tempat beli tiket bas

kaunter beli tiket

KAPTEN POWER


gambar hiasan



Pada sebuah penerbangan dari Kuala Kumpur ke Australia.

"Ini Kapten Kamal berbicara".

"Atas nama seluruh anak kapal kami mengucapkan selamat datang dan selamat menikmati perjalanan anda bersama Hebat Airlines nombor penerbangan MH101 dari Kuala Lumpur menuju Australia".

"Saat ini kita berada pada ketinggian 35000 kaki ke arah timur".

"Jika anda melihat ke luar jendela pada sisi sayap, maka anda akan melihat bahawa kedua mesin sedang terbakar"

"Jika anda melihat ke luar jendela arah ke belakang, maka anda melihat bahagian ekor sudah mulai tercabut"

"Jika anda melihat ke bawah ke laut, anda akan melihat perahu darurat kecil berwarna kuning dengan tiga orang melambaikan tangan kepada anda"

"Mereka adalah saya iaitu kapten anda, bersama co-pilot dan seorang pramugari. Anda sedang mendengarkan rakaman pesan saya...."
--------------


MORAL: Jadilah manusia yang bertanggungjawab.


Wednesday, February 2, 2011

ciput....ketam & katak ...(tongue tied)

CoMoT sAhAbAt CiPut


Catu cenje, ciput cite-cite came copot cambil
cari cengkerik.
ciput cuke cite-cite came copot cebab copot
cahabat ciput.
Cemace ciput came copot cari cengkerik,
ciput
cakcikan catu cahye cerah.
cahye cerah ciput cakcikan cangat cerah
campai
ciput came copot cilau.
cahaye cerah cube culik copot. ciput cangat
cuak.
ciput
cepat-cepat camba copot cebelum cehaye
cerah
cempat culik copot. copot cangat cuak came.
ciput came copot cepat-cepat cari chelter
cambil
cepat-cepat cembunyi.
ciput came copot cembunyi cenyap-cenyap
cupaye
cahaye cerah cucah cari ciput came copot.
ciput cakap came copot, "chuuu... chuuu...
cenyap... cenyap copot...".
copot cambung cakap, "copot cudah
cenyap... ciput
cenyap camelah...".
celepas cejam, cahaye cerah cudah chow
cebab
cucah cari ciput cape copot.
ciput came copot cangat cuke cebab cahaye
cerah
cudah chow.
copot cenyum cambil cakap, "copot cayang
ciput
cebab ciput celamatkan copot...".
ciput cenyum cambil chow came copot...

KeTaM dAn KoDoK



Ketam ketip kuku kakinya.
Kawan karib Ketam,
Kodok, kata kepada Ketam,
"Kenapa kau ketip kuku kaki kau,Ketam,
kenapa?"
Ketam kata,
"Ku ketip kuku kakiku kerana kuku kakiku
kelurut
kakakku kata,kalau kukuku kelurut,
kita kena ketiplah

Kodok kentut kekeliruan.
Kodok kata kekalutan,
"Kadang-kadang kalau kukuku
kelurut, ku ketip kenapa keluar kudis?"
Ketam ketawa,
"Kah..kah..kah..kah..kih..kih..kih..kih..
Kuh..kuh..kuh..kuh!! Kodok.. Kodok..
kenapa kadar kebodohan kau ketara
keterlaluan?"
Kodok kata kepada Ketam,
"Ketam. Kenapa kau ketawakan ku?"
Ketam kilas, "Kelakar."
"Kelakar ke kurang-ajar?" kata Kodok.
Kerana kemarahan Kodok keterlaluan,
Kodok keperok
kepala ketam kuat kadar kilat."kelekuk ! ",
kepala Ketam kehancuran
kerana kena keperok Kodok.
Ketam kata,
"Kodok.. Kodok kenapa kau keperok
kepalaku?
Kan kesakitan."
Kesian Ketam.
Kerana kurang-ajar, kepala kena keperok.

p/s: terbelit-belit lidah teman mmbacenye...huh!

Tuesday, February 1, 2011

download komik DEWATA RAYA (complete)




ingat tak mase kite kecik2 dulu...komik Dewata Raya nie femes sangat, alaaa komik yang nipis2 2.. komik DR nie komik hong kong. ade lagi la komik2 Hong Kong femes yang lain, macam PENDEKAR LAUT, JUARA WIRA, PEDANG SETIAWAN dan komik seangkatan dengannye tyme 2...DR nie yang teman paling minat, banyak gak teman kumpul koleksi komik DR nie, tapi sumer da kena bakar..ish3..zaman skang nie da berubah, citarasa budak2 zaman skang pon berubah, kebanyakan lebih gemar bace MANGA (komik jepun) termasuklah teman..hehe..

skang nie nk bace komik/manga punyelah senang, sumer ade kat hujung jari jer..ade yang boleh bace secara online & ade yang boleh download teros..haa, cakap pasal download mendownload nie kat sini teman nak share link yang boleh download komik Dewata raya, nie lah PELUANG bagi kome yang rindu sangat nak bace komik DR nie...ape lagi?? jom download..


LINK DOWNLOAD

http://www.ziddu.com/download/10233022/DR_1.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10233114/DR_2.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10233197/DR_3.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10233373/DR_4.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10233374/DR_5.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234022/DR_6.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234021/DR_7.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234024/DR_8.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234028/DR_9.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234026/DR_10.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234025/DR_11.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234027/DR_12.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234023/DR_13.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234029/DR_14.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234020/DR_15.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234099/DR_16.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234680/DR_17.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234678/DR_18.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234679/DR_19.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234682/DR_20.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234676/DR_21.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234684/DR_22.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234683/DR_23.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234677/DR_24.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234685/DR_25.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10234681/DR_26.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235337/DR_27.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235336/DR_28.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235341/DR_29.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235338/DR_30.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235340/DR_31.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235342/DR_32.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235345/DR_33.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235344/DR_34.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235343/DR_35.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235339/DR36.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235194/DR37.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235195/DR38.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235192/DR39.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235197/DR40.rar.html



Continue


http://www.ziddu.com/download/10395172/DR_41.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10395329/DR_42.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10395517/DR_43.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10395653/DR_44.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10395852/DR_45.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10396943/DR_46.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10397196/DR_47.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10397417/DR_48.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10397589/DR_49.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10397765/DR_50.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10397866/DR51.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10398298/DR52.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10398365/DR53.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10398561/DR54.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10398633/DR55.zip.html
http://www.ziddu.com/download/10235191/DR56.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235188/DR57.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235196/DR58.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235190/DR59.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235193/DR60.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235189/DR61.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235174/DR62.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235169/DR63.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235165/DR64.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235170/DR65.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235167/DR66.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235168/DR67.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235166/DR68.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235173/DR69.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235172/DR70.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10235171/DR71.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253658/DR72.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253660/DR73.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253656/DR74.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253657/DR75.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253661/DR76.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253663/DR77.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253659/DR78.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253665/DR79.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253662/DR80.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10253664/DR81.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254489/DR82.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10417892/DR83.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10418073/DR84.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254487/DR85.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254495/DR86.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254490/DR87.rar.htm
http://www.ziddu.com/download/10254492/DR88.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254496/DR89.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254493/DR90.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254494/DR91.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254488/DR92.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254491/DR93.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254826/DR94.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254829/DR95.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254832/DR96.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254825/DR97.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254824/DR98.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254831/DR99.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254827/DR100.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254828/DR101.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254833/DR102.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254830/DR103.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255428/DR104.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255430/DR105.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255423/DR106.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255431/DR107.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255432/DR108.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255424/DR109.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255426/DR110.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255425/DR111.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255427/DR112.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10255429/DR113.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254739/DR114.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254741/DR115.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254738/DR116.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254733/DR117.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254742/DR118.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254734/DR119.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254735/DR120.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254736/DR121.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254737/DR122.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10254740/DR123.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256519/DR124.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256520/DR125.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256524/DR126.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256522/DR127.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256526/DR128.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256518/DR129.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256527/DR130.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256521/DR131.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256523/DR132.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256575/DR133.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256569/DR134.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256570/DR135.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256573/DR136.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256576/DR137.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256568/DR138_2.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256574/DR139.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256577/DR140.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256571/DR142.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256572/DR143.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256487/DR144.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256481/DR145.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256483/DR146.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256488/DR147_2.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256482/DR148.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256484/DR149.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256486/DR150.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10256485/DR151.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10398724/DR152.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10398816/DR153.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10398916/DR154.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399002/DR155.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399045/DR156.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399106/DR157.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399144/DR158.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399333/DR159.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399384/DR160.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399562/DR161.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399644/DR162.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399854/DR163.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399857/DR164.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399856/DR165.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399855/DR166.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10399924/DR167.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10400128/DR168.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10400260/DR169.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305531/DR170.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305525/DR171.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305524/DR172.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305528/DR173.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305533/DR174.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305526/DR175.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305532/DR176.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305530/DR177.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10305527/DR178.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324737/DR179.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324739/DR180.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324746/DR181.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324741/DR182.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324742/DR183.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324743/DR184.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324745/DR185.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324744/DR186.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324740/DR187.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10324738/DR188.rar.html
http://www.ziddu.com/download/10294536/DR189.rar.html -
FINAL
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...